Plåtslagaren och skidåkaren som krokade arm – rev nästan en balkong 1(2)
Egentligen skulle Kristian ha blivit världens bästa skidåkare, men han valde att hoppa av den karriären. I stället blev han kock. Efter militärtjänstgöring på jägarbataljonen vid I22 i Kiruna kom han dock på andra tankar, det ena gav det andra. Kristian började på Grundströms Plåt i Kiruna. Då var Timo redan på plats. Han hoppade på tåget redan 1986, då som lärling. Sedermera blev Timo ”typ” världens bästa inom plåtslageri. Men, hur var det nu med balkongen som nästan lossnade från fastigheten och gumman som gormade…? Häng på – i delarna två.
airteam Grundströms Plåt i Kiruna är ett välmående ventilationsföretag med plåtslageri. Bolaget utför om-, till- och nybyggnationer inom ventilation åt företag inom gruvindustrin samt bygg- och fastighetsmarknaden. Bolaget har ett mycket gott renommé. Såklart. Annars kvalificerar man sig inte till att bli en del av airteam-gänget.
Företaget startades redan 1942 av Sven Grundström, mitt under brinnande krig. I hård konkurrens med taxi, Ramnelius Elektriska AB och Fonus så hamnade Grundströms Plåt på bronsplats. Taxi fick telefonnumret 10001, Ramnelius Elektriska 10002 och Grundströms 10003. Fonus blev utan pallplats.
Kristian flyttade till Kiruna 1991 från Tornedalen. Byn heter Junosuando. Pappa är svensk, mamma flyttade till Sverige från Finland 1974. Timos föräldrar är också fån Finland, båda från Tavastehus. De flyttade till Kiruna på 60-talet.
– Grundströms Plåt är och har varit en kugge i samhällsbygget under många år. airteam har ett attraktivt erbjudande och tillsammans är vi nu ännu starkare på marknaden, säger Kristian.
Resan med Grundströms har varit bra. Inledningsvis handlade det till stor del om att stötta den dåvarande chefen Christer Grundström (andra generationen) med olika typer av uppdrag. Den mest fostrande tiden var runt kraschen år 2008 med rådande konjunkturläge. LKAB stängde produktionen. På firman hade man knappt några uppdrag på nio månader. Kristian och Timo hade tagit över företaget 2005. Att ta ut lön var inte aktuellt utan de anställda som man hade råd att ha kvar prioriterades. När väl perioden var över blev det fullt pådrag igen.
Tankar kring Kiruna, gruvan och flytt av staden?
– Det är fantastiskt här uppe. Sen kan man alltid ha åsikter kring att staden nu flyttas i sin helhet. Det finns de som är för och emot. Men, det var inte så mycket av ett val. Det var nödvändigt för staden och arbetstillfällena. Mest har det bråkats om placeringen. Tidigare låg Kiruna stadskärna mellan Kiirunavaara och Luossavaara – med utsikt över natursköna Kebinikajsemassivet (Kebenekajse) och endast två kilometer till slalomanläggningen. Den nya stadskärnan hamnar vid Tuollavaara ligger ungefär 100 meter lägre, vilket innebär mindre dagsljus och fler minusgrader. Från cirka 540-550 meter över havet (möh) till 440-455 möh, säger Kristian.
Järnmalmsbrytningen har varit en tradition i Kiruna i över hundra år. Men 2004 blev det klart att den tiden var över. Om man inte var beredd att flytta hela staden. LKAB presenterade en prognos för hur gruvbrytningen skulle påverka Kiruna i framtiden. Flytten är i gång och den nya stadskärnan fortsätter att bebyggas.
Hur ser en dag på jobbet ut för dig Timo?
– Det beror lite på vad jag ska göra, men jag är mest i verkstan. Ska vi ned i LKAB-gruvan så träffar jag grabbarna vid 06.30. Vi lastar bilarna med saker som vi behöver ta med oss. Sen drar vi i väg till gruvområdet. Väl inne på området kör vi ned i gruvan. Det är ett enormt system med asfalterade vägar, konferenslokaler, matrum och andra utrymmen. Gruvan måste vara utrymd klockan 00.30 för då sker sprängningarna, säger Timo.
LKAB grundades 1890 och är ett av Sveriges äldsta industriföretag. Järnmalm bryts både ovan och under jord. Största mängden av brytningen sker flera hundra meter ner i marken. Gruvorna Kiirunavaara (Kiruna) och Malmberget (Gällivare) är världens två största underjordsgruvor för järnmalmsbrytning. I Svappavaara bryts malmen i dagbrottsgruvan Leveäniemi.
Hur är det med arbetstillfällen?
– Vi jobbar såklart mycket med LKAB och gruvan har en fortsatt prognos på säkert 40 år. I och med att staden flyttas så blir det mer jobb för hela orten. Det ska byggas nya affärer, köpcentrum, bostäder, skolor och en multisportarena. Men vi har givetvis flera kunder, alla är uppdragsgivare är viktiga. Så vi har att göra, det är kul, säger Kristian.
Hur ser arbetsfördelningen ut mellan er?
– Det är ganska enkelt, jag jobbar med det praktiska, i verkstan och hos exempelvis LKAB. Att vara i verkstan är min paradgren, medan Kristian jobbar med byggledning, kalkyl, it och beställningar. Det är en bra fördelning, vi kompletterar varandra, säger Timo.
Namnet Grundströms Plåt har varit den största nackdelen historiskt sett. Anledningen är att företaget så starkt har förknippats med ordet plåt, men de flesta uppdragen har inte haft med plåt att göra, utan i stället montage. Genom att nu tillhöra familjen airteam får man flera och andra typer av förfrågningar. Det är fortfarande viktigt med plåt, och man kombinerar det med montage och ventilation.
– Nu dricker vi kaffe.
– Det gör vi.
Del två publiceras torsdag 30 mars 2023. Då snackar vi raserade balkonger och kyrktuppar.
På bild: Timo Koskela och Kristian Poromaa
Text: Mikael Grawe