airteams teknikchef Lasse satte Press på Bin Laden Construction Group

Drömmen var att bli arkitekt, men med åren ändrade han kurs och satsade i stället på ett annat intresse. Lasse utbildade sig till ingenjör. Det blev ju också bra. I synnerhet då han har ansvarat för stora ventilationsuppdrag i stadsutvecklingsprojektet KING ABDUL AZIZ ROAD, ett mega-infrastrukturprojekt i den heliga staden Mecka, Saudiarabien. Lasse var även med om att, tillsammans med Danmarks Tekniska Institut, utreda olika typer av ventilationslösningar i Tellus Tower, utanför Stockholm.

Lasse Press – med ansvar för den tekniska utvecklingen hos airteam
– Branschen går mot fokus på teknik och energieffektivisering. Men människor tänker ofta lite fel. Att stänga luckor, fönster och spjäll är inte det samma som att energieffektivisera. Det är inte bra eftersom alla hus behöver andas för att må bra – precis som det är med människor. Inomhusklimatet måste upp på agendan som en central del i en schyst inomhusmiljö. Till syvende och sist handlar det om att människor ska må bra för att kunna prestera bra, säger Lasse Press, teknikchef hos airteam Sweden

En racingkille med stort leende
Till vardags huserar Lasse med dotter i Skåne. Dottern gillar att spela handboll, medan Lasse själv, i sin ungdom, tävlade i roadracing. Senare övergick han till sidovagnsracing, vilket är att likställa med formel 1, fast på motorcykel. Fort gick det – i 200 knyck, så det gällde att hålla i hatten. Inget att rekommendera för ängsliga personer.  Tävlingarna gick av stapeln runt om i Europa såsom Tyskland, Belgien och Holland. Även Norden såklart. En och annan seger blev det, men att leva på, nej det gick inte. Det blev många timmar med hojen och polarna i garaget.

Vilka utmaningar under karriären har du varit med om?
– Jo, det finns en hel del. Projektet med COWI i Saudiarabien där Bin Laden Construction Group var entreprenör var spännande på många sätt. Jag fick sätta lite press, vilket jag är lite extra bra på såklart, på projektdeltagarna för att de skulle bli bra samtidigt som jag inte kunde gå på för hårt. Många saker vad gäller ingenjörskonst var gemensamma såklart, samtidigt var det stor skillnad vad gäller (jobb)kultur, språk och traditioner. Det fanns inslag av politik i alla beslut. Som icke troende muslim fick jag heller inte komma i närheten av Mecka. Men det blev bra och det var ett mycket kul och lärorikt projekt, säger Lasse.

Spännande, någon mer utmaning?
– Jag kommer ihåg när jag jobbade med Volvo Car. Kvaliteten var så dålig i Kina så man flyttade tillverkningen till USA för att kunna jobba med svensk standard. Jag ansvarade vid tidpunkten för ventilationen och förfrågningsunderlaget. Det blev både huvudbry och många skratt när vi skulle översätta alla skalor till amerikanska mått såsom Square foot och kubikfot (amerikansk volymenhet). Skalorna är helt andra vilket resulterade i ordentliga utmaningar för att hitta rätt volymer och ”översätta” korrekt, säger Lasse.

Det har blivit några företag under håren; BOSAB, COWI, ÅF, Tyréns.

– Nu är det airteam som gäller sedan i maj 2021, vi är redan (sedan typ 20 år) störst i Danmark, och snart även i Sverige. Det känns riktigt roligt och utmanande, säger Lasse.

Text:  Mikael Grawe
Porträttbild: Mikael Grawe