Hantering av coronaviruset
Pandemin verkar ha lagt sig temporärt i alla fall. Vi utvärderar dock löpande konsekvenserna av Coronaviruset (Covid-19) för medarbetare, kunder, leverantörer och andra personer som personer berörs i vår omvärld. Vidare så tar vi del av rekommendationer, riktlinjer och direktiv från t.ex. Folkhälsomyndigheten, men även från andra trovärdiga källor. Allas hälsa och säkerhet är i fokus.
Så här minskar vi smittspridningen
- I tider av osäkerhet sprids ofta desinformation och lögner. Ta därför del av korrekt information från säkra källor. Agera källkritiskt och dela inte inlägg eller artiklar helt okritiskt.
- Ta del av information om sjukvårdens uppmaningar, det kan handla om instruktioner gällande hantering av munskydd, handsprit, avstånd mellan individer, regelbunden handtvätt och att stanna hemma vid sjukdomssymtom
- Undvik onödigt resande, ersätta fysiska möten med digitala mötesformer i den mån det går.
- Undvik kollektivtrafik i rusningstrafik.
- Utöka städningen på arbetsplatserna.
- Se över IT-kapaciteten och underlätta distansarbete.
- Se över IT-säkerheten. Vid ökat distansarbete finns det skäl att även se över säkerhetsrutinerna för att undvika intrång och spionage.
- Utökad städning på våra arbetsplatser.
Här läser du mer om Covid-19 och de globala målen.
Vi står inte bara och tittar på: BJUSSA-kampanjen
I november 2020 sjösattes kampanjen BJUSSA. airteam Sweden levererade lunch till ett flertal akutsjukhus i Sverige. Första bjussavågen blev mycket uppmärksammad och omtyckt, i synnerhet från vårdpersonalen. I BJUSSA andra vågen (december 2020) överlämnades julmat tillagad med kärlek på fräscha råvaror till självaste julafton, så även dricka, frukt och godis. Det totala antalet matleveranser i BJUSSA-projektet var i runda slevar 750 st.
Syftet med BJUSSA-kampanjen var att konkret göra skillnad, att belysa vårdpersonalens professionella insats och tuffa arbetssituation i rådande pandemi. Arbetspassen med Covid-19-patienter är långa och krävande. Att hinna med toalettbesök, äta varm mat och ta en kopp kaffe är långtifrån självklart. Skyddsutrustning ska av och på – marginalerna är mycket små. Initiativtagare och kampanjchef var Mikael Grawe, marknads- och kommunikationschef hos airtem Sweden.